Вплив умов експлуатації на технічний стан машин
Умови експлуатації з годиною впливають на технічний стан машин. Відбувається механічне зношування тертьових деталей: абразивне, зношення при тендітному поверхневому руйнуванні, адгезій не в результаті молекулярного зчеплення матеріалів тертьових деталей, корозійно-механічне, У результаті механічного зношення поступово зменшуються розмір тертьових деталей, збільшуються зазори в з’єднаннях, наприклад у з’єднаннях циліндр-поршень, радіальний зазор у підшипниках ковзання і кочення.
Спостерігаються пластичні деформації і руйнування деталей, що пов’язано з перевищенням межі плинності або міцності матеріалів, або руйнування від циклічного виникнення навантажень, які перевищують межу виносливості. Внаслідок агресивного впливу середовища відбувається корозійне зношення деталей кабіни, рами, деталей кріплення і т.п. Крім того, проявляються фізико-хімічні і температурні зміни матеріалів і деталей, тобто їх старіння.
Усе це проявляється через параметри технічного стану (різні фізичні величини, які характеризують робото здатність і справність машин), а також якісні ознаки стану.
Розрізняють структурні і діагностичні параметри, які можна кількісно виміряти.
Структурні параметри – зношення, розмір деталі, зазор, натяг у спряженні, фізико-механічні властивості матеріалу, вихідні і технічні характеристики машини і її складових частин, безпосередньо зумовлюючі технічний стан сільськогосподарських машин.
Діагностичні параметри, які використовуються для визначення технічного стану машин (температура, шум, вібрація, степінь герметичності. Тиск, витрати масла, параметри руху деталей і ін.), в основному, посередньо характеризують структурні параметри машини. Втих випадках, коли структурний параметр визначається в процесі діагностування прямим вимірюванням, від одночасно виступає як діагностичний параметр.
Якісні ознаки технічного стану, які з'єднання являються в результаті зношення, деформації, руйнування або старіння деталі. Матеріалів під впливом умов експлуатації, звичайно проявляються у вигляді наявності масла, охолоджуючої рідини, певного кольору відпрацьованих газів, у появі характерного шуму, скреготу, специфічного запаху, наприклад горілої резини тощо. Ці ознаки не вимірюють, їх якісно оцінюють.